Aksara Bugis

Tulisan Bugis berdasarkan aksara asli masyarakat Bugis, bukan asimilasi dari mana-mana pengaruh menurut Prof Mattulada. Ia berasaskan “sulapa eppa wala suji” (penjaga putri) iaitu pagar bambu yg digunakan untuk acara ritual. “Sulapa eppa” adalah bentuk mistik sebagai simbol susunan semesta: api-air-angin-tanah. Wikipedia

Bila baca sejarah tulisan Bugis, aku jadi semangat mahu belajarnya, dengan tujuan satu saja rasanya, aku nak baca buku-buku @ kitab-kitab peninggalan atuk moyangku. Aksara yang di atas itu adalah asas pada sebutan bugis dan menurut guru ku (bapa ku sendiri), satu huruf tu mempunya banyak bunyi. Huhu semangat ni, inilah pertama kali aku bersemangat mahu baca kitab dalam almari bapa. Insyaallah, satu hari nanti, aku akan dapat memahaminya… Amin.

Siapa lagi yang mahu memahami asal usul keturunan sendiri melainkan kita, generasi hari ini.

Related Posts with Thumbnails

Komen Rakan FB

comments

Powered by Facebook Comments

Advertisement

38 Responses to “Aksara Bugis”

  1. romzi

    Apr 13. 2008

    hehehhe.. susah sis mau ada yang ekspert mengajar. dulu saya belajar dengan my mom ketawa saja aku dengar kalau eja namaku. romzi dalam sebutan tulisan bugis jadi lain bunyinya

    Reply

  2. nurul amalina

    Oct 27. 2008

    saya anak bugis jugak…saya keturunan bugis wajok asli… nenen moyang saya arung daeng perani,atuk saya dato jalok yang buat artikel pasal cawat besi kt mastoka 1 ketika dulu…saya berkongsi pengetahuan tentang bugis dgn awak…

    Reply

  3. nurul amalina

    Oct 27. 2008

    saya anak bugis jugak…saya keturunan bugis wajok asli… nenek moyang saya arung daeng perani,atuk saya dato jalok yang buat artikel pasal cawat besi kt mastika 1 ketika dulu…saya ingin berkongsi pengetahuan tentang bugis dgn awak…

    Reply

    muhd amin bin bacho reply on December 5th, 2008 6:24 PM:

    assalamualaikum nur amalina., awak cucu datok jalok ya, saya pun kalau ikut keturunan, dua pupu dengan datok jalok, yang pernah jadi mp dulu tu kan? saya sempat berjumpa arwah datuk jalok sekitar pertngahan 80-an. sdara mara saya ramai kat tapok laut, cari lah nama taha bin ngaji d sana, kawin ngan bugis sarawak, namanya rohani mattana, rohani tu anak saudara saya sebelah ibu. ibunya kakak saya.isteri saya org batu pahat-parit sempadan, dekat semerah,
    saya pun keturunan wajo juga.

    sekian, wassalam.

    Reply

    fauzi reply on July 1st, 2009 3:45 AM:

    assalamualaikum.. tongeng mo ga to ugik kik? ko sifada kik sappa mok kak sekna..mo yak lo to makkutana aga ta isseng idik.. ko engka wettu tak ta telifongi kak sekna.. +6019-7222337 +65-94296929

    Reply

  4. fuad

    Apr 08. 2009

    saya orang sulawesi tapi belum bisa bahasa bugis ………….

    tolong dong ajarin saya bahasa bugis……..please,,,,,,,,

    boleh minta email g……..

    ato friendster at
    o bloggg………

    fuad’s Terkini di blog…mimpi sang perantau

    Reply

  5. RAHMAT RAUP

    Sep 24. 2009

    saya nak belajar jugak bahasa bugis..tapi camner nak belajar kamus pun xder?
    Korang kalau ader kamus bahasa bugis boleh ler emailkan ke mattxtwo@gmail.com

    Reply

  6. komputer

    Dec 09. 2009

    selemmaneng selessureng ko engka maneng ki’ konye’… si duppa maneng ki makkumplu tau ugi si bawa taniyya tau ugi’ .. jakko tak salahka’ mabbicara ugi’ taddampe ngek ka’ lago… salam..

    Reply

  7. sappe anakna passompae

    Dec 10. 2009

    assalamualaikum sodara2 semua..cuba kita imbas kembali..jauhnya org tua kita merantau kn..alhamdulillah..setelah brpa lamanya perantauan org tua kita..aku sangat bersyukur dgn apa yg dikurniakn..tapi jgn la kita lupa,.kpd asal usul kita semua..sedarla semua anak2 bugis..moga kita sentiasa diberikan kemudahan dan sentiasa dilimpahkan rezki walaupun kita berada dibumi tumpangan malaysia ini,terima kasih malaysia,terima kasih indonesia,terima kasih amboku..trm kasih to indok ku..
    syukur padamu puang Allah taala..
    AKU ANAK PERANTAU..

    Reply

  8. ZALINA OSMAN

    Dec 12. 2009

    Agakareba…saya pun bugis juga….kedua orang tua saya cakap bugis dengan saya…tapi saya bebual denganya guna bahasa melayu…Setiap raya burasak ada menu utama itu saja yang dapat saya kekalkan…..bagaimana nak kekalkan bahasa ibunda ni…….saya rasa bangga jadi anak bugis.

    Reply

    Syir reply on November 8th, 2010 2:21 AM:

    Kareba macegek…aq juga org bugis dr ktrunan bugis enrekang…kita sama, fhm ckp bugis tp x pdai bckp bugis.

    Reply

  9. mrkim

    Jan 05. 2010

    Salam kenal sesama La Ugi. Kalau maubelajar bertutur kita guna YM senang.

    Reply

  10. puangcica

    Feb 18. 2010

    assalamualaikum.. aga kareba, lo mabicara ugi.. dak ka macca ladee,, hehehe,, sikit-sikit bolehlah.. hidup anak bugis,,, seronok dan bangga menjadi anak bugis.. seronok mengembara ke tanah air nenek moyang sendiri..di tanah bone…

    Reply

    Syir reply on November 8th, 2010 2:23 AM:

    Eko anak tau ogi.? Ogi bone lek, yakuk anak tau tondekan..

    Reply

  11. jeffiema

    Feb 21. 2010

    HIDUP ORANG BUGIS!!!!!!!YUHUUUUUUUUU……

    jom nyanyi..
    “..pua2dede ulu bale messappe a, musappe a thakkuanre chu kulu2 mba…”
    .-= jeffiema´s last blog ..Nuget =-.

    Reply

  12. hayati

    Mar 17. 2010

    hai…sy anak bugis..tapi malangnya sy langsung x fasih berbahasa bugis..sayang sekali kerana sy ketinggalan mengikuti bahasa ibunda saya…kalau ada kamus bugis kan bagus sekali…boleh jugak sy memantapkan kefahaman bahasa bugis sy ini..ada sesiapa yg boleh bantu sy??terima kasih.

    Reply

  13. Anchor

    Mar 22. 2010

    cuba korang masuk sabahdaily.com and tell the other bloggers that you’re bugis, they will call you pendatang right away. silap hari bulan kena maki lagi. itulah mentaliti mereka. benci betul dgn orang bugis and penduduk sabah yang lain yang mereka anggap sebagai pendatang…

    Reply

    Syir reply on November 8th, 2010 2:28 AM:

    Dorg jeles dgn bangsa kita, bangsa kita lg hebat n cerdik dr dorg punya bangsa, x lama lg sabah akan jadi negeri kita negeri org bugis..slpas sulawesi selatan..dorg takut tu dgn khebatan bangsa bugis..sbb e2lh dorg ckp yg bukan2…tp apa ble wat, org bugis mpunyai otak yg paling cerdik diantara bangsa2 melayu yg lain,hidup org bugis.

    Reply

  14. norita masek

    Apr 30. 2010

    Saya seronok jika ada anak-anak muda boleh berbicara fasih dalam bahasa bugis. Aga kareba tau ogik? madeceng. mo lekah figi mega ogik tah talek-talek. Tau ogik eh mega metanreh falong nah dan mekesing tau nah.

    Reply

  15. halim

    May 25. 2010

    mega makeda ogik . Tafina dek naiseng ngi mabicara ogik. Ogik aga asena iro?,,,,,Ogik falesulah @ogik mangkek

    Reply

  16. Maya

    Jun 01. 2010

    @Halim: iya di… tongeng memang muaseng ngi tu, sappok.

    Reply

  17. sis angriani

    Jun 14. 2010

    Salam Prof Dr HA Mattulada Palalungi merupakan abang kepada arwah bapa sis…Nurja Bin Palalungi…betapa keciknya dunia ini ka…buku berkaitan aksara bugis ini masih mama sis simpan…tulisan tangan lagi oleh arwah bapa sis. Sis pernah berjumpa dgn arwah Paman Mattulada semasa sis berumur 17 thn iaitu tahun 1995…thanks maya ^__^

    Reply

  18. Andi Maymie Andi Baso

    Jul 08. 2010

    Saya anak bugis sulawesi selatan hidup bugis

    Reply

  19. daeng guligak

    Jul 25. 2010

    sapa tau maksudnya..sawwiri gading kak ko jaji ulek kaulek kah2,, kalau jumpe rimau le

    Reply

  20. ambok pauzi

    Jan 01. 2011

    aga kareba sapoo… eyak ugik benut kg parit makuaseng

    Reply

  21. Rudi anak bugis malaysi

    Feb 12. 2011

    Saya bangga mjadi anak bugis.Masalahnya saya belum mahir bckap bugis dan mahu mgenal tulisan.Kalau ada sesiapa bleh bgtahu cara download huruf2 tulisan bugis

    Reply

  22. Syir

    Feb 19. 2011

    Saya juga anak bugis dari keturunan Enrekang dari sebelah bapa n Pinrang dari sebelah mama….d sini saya ingin memberikan nasihat kepada anak2 bugis yang ada d sabah, terutamanya bahagian Tawau supaya jangan bermigrasi ke tempat lain…tetaplah d Sabah…marilah kita sama2 di Sabah jangan bermigrasi ketempat lain. Mari kita sama2 kuasai Sabah sepenuhnya…jangan biarkan bangsa kita lemah dan d perolokan dgn bangsa lain. Kita orang bugis adalah bangsa yang kuat.

    Reply

    Sam Mikli reply on October 2nd, 2013 3:41 PM:

    Sepemahaman saya manusia Bugis adalah manusia yang mempraktik konsep global. Melihat dunia dari mata burung, bukannya dari mata tempurung. Ya, saya akui manusia Bugis, di Sabah, selalunya menjadi bahan lelucon yang tidak menarik oleh bangsa-bangsa lain seolah manusia Bugis tiada nilai. Untuk menguasai Sabah, menguasai yang bagaimana? Secara konsep sosial-ekonomi-politik? Secara menakluk? Ingin menjadi bangsa yang kuat manusia Bugis perlu kembali kepada isme ke-Bugis-annya. Tamadun dan peradaban yang kita (Bugis) miliki perlu diprakti secara terus menerus dari satu generasi ke satu generasi yang seterusnya. Dengan itu secara dengan sendirinya bangsa kita memiliki Forum Privelegiatum dan tidak dijadikan bahan lelucon yang tidak menarik oleh bangsa-bangsa lain. Saya, sebagai manusia Bugis, berdarah aristokrat Bone-Luwu’ sentiasa menjunjung konsep “Taegi-taegi maega bua-bua kogitu tau-e’ lauo massappa'” secara definisi mudah – bermigrasi. Melalui sepergaulan saya dengan rakan-rakan bangsa Eropah, mereka hanya mengenal Bugis dari Oriental Studies yang terdapat di Universiti Leiden, Belanda. Tetapi tidak mengenal Bugis dari segi kemanusiaannya. Mereka telah memberi julukan kepada kita sebagai – The Viking of the East. Handal dalam penjelajahan dan penerokaan di samping memiliki tamadun dan peradaban yang tidak tertandingkan di rantau Nusantara.Saya yakin, dengan adanya Islam dan tamadun dan peradaban Bugis, Bugis akan menjadi bangsa yang kuat dan tidak dipandang hina oleh mana-mana bangsa yang ada di Sabah amnya dan di daerah kelahiran saya, Tawau.

    Adieu dari jauh…

    Reply

  23. sahara omar

    Feb 23. 2011

    Iyak taue ugik jorok monroh diselangor,ambok ku ugik magkasak.iga dek niseng membicara ugik,mimeng rugi pasaleng matuk bicara ugik tedeng….iga ugik jorok,pontian gah maie sibawa kit madepung,angerangi pegi kik poleh Kita kenang kembali bertapa bhasa ini akan hilang ditelan masa .

    Reply

  24. serikandi

    Mar 19. 2011

    boleh upload aksara yang lain??? kalau boleh yang lengkap.. sistem tulisan ni msti kena jg.. takut hilang dek ditelan zaman…
    terima kasih banyak..

    Reply

  25. tengku indar prawira

    Apr 01. 2011

    dimana pun berada pokokx hrs tau bahasa bugis krn ada pepatah bugis menagatakan ” RESOPA TEMMANGNGINGI NASIBAWA AKKAWARU MALOMO NALETEI PAMMASE DEWATA “….

    Reply

  26. DAINGS

    Apr 26. 2011

    Iyak anak ugik pt makuaseng,benut,pontian

    Reply

  27. Tim Brookes

    Jun 14. 2011

    I’m trying to find someone who can still read and write in the traditional Bugis script
    for a preservation project I’m working on (see http://www.endangeredalphabets.com).
    Do you happen to know anyone?
    Thanks and best wishes,
    Tim Brookes
    Champlain College

    Reply

  28. Maya

    Jun 15. 2011

    just email me that’s script and detail info bout it…

    Reply

  29. fatimahanim

    Jul 25. 2011

    suku kaum bugis wajok tu apa maksudnya. adakah salah satu jenis2 bugis…seperti jenis2 bugis bone..bugis ujung pandang..bugis samarinda..

    Reply

  30. Bunga

    Jul 29. 2011

    Tolong ejakan nama Nur Farah Farhan,Nur nabilah,Nur Nabiha,Nur Nabaha,Abdul Qaiyum,Ismail dalam bahasa bugis…..

    Reply

  31. miftah

    Aug 25. 2012

    salam kenal by ANBUSRA

    Reply

  32. Sam Mikli

    Aug 15. 2013

    Tulisan Bugis perlu kekal sampai bila-bila selagi ada manusia Bugis. Manusia Bugis walaupun tidak setanding dengan Manusia Viking dan Celt, tetapi memiliki sistem tulisan yang dicipta sendiri. Bukannya melalui tiru atau asimilasi.

    Barangkali tulisan Bugis akan mengalami nasib seperti bahasa Latin. Penuturnya sudah “mati.”

    Tetapi ia (bahasa Latin) masih kekal di dalam kegunaan akademik, perubatan, falsafah, geografi, sosial, politik dan sebagainya. Mampukah tulisan Bugis berfungsi sedemikian?

    Dai segi hukum linguistik, tulisan Bugis memiliki sedikit keseirasan dengan tulisan Jepun. Baik dari segi hukum vokal dan hukum konsonan. Ini bermakna, nenek moyang kita ini memiliki salah satu antara inti peradaban – sistem tulisan. Dari tulisan terhasil bahasa. Dari bahasa terhasil komunikasi. Dari komunikasi tercetuslah maklumat. Dari maklumat terhasil komuniti berilmu dan berpengetahuan.

    Harap tulisan Bugis tidak hanya kekal di dalam “inkubator” muzium dan arkib. Semoleknya ia dipraktik oleh manusia Bugis di dalam kehidupan berbudaya.

    Tulis adalah amalan kuno yang masih dipraktik sehingga ke hari ini.

    Adieu dari jauh…
    Sam Mikli recently posted..The dream of workers’ heaven in an old labor songMy Profile

    Reply

Leave a Reply

CommentLuv badge